10 July 2017

♥ Cerita 1 Syawal 2017

Alhamdulillah.. masih lagi dalam mood raya. Minggu ni pon ada jemputan open house dan plan nak ambil gambar raya ramai-ramai dengan besfren. Yang tu nanti saya up N3 lain. Kali ni nak cerita serba sedikit sambutan raya #faezerafamily #faezeraraya tahun ni. Ada suka dan dukanya. Sedikit kelam kabut.. lari dari perancangan asal.. tapi alhamdulillah.. all goes well akhirnya..

Tahun ni adalah giliran kami beraya di Banting - Kampung Hubby dahulu. Selalunya raya kedua baru kami akan bergerak balik ke Melaka. Namun kita hanya merancang tapi Allah swt yang menentukan. Pada pagi 1 Syawal.. saya dikejutkan dangan berita kematian arwah pakcik yang amat saya kasihi dan yang saya dah anggap seperti bapa saya sendiri.

Oleh sebab kawasan kampung Mr Hubby line internet dan telefonnya nan hado. Jadi saya lambat sedikit tau tentang pemergian arwah. Dapat whats app ketika saya sedang bersiap di pagi raya dan Mr Hubby dah gerak ke masjid untuk sembahyang raya. Bila dapat berita.. then memang meraung la. Tak sabar tunggu Mr Hubby balik dari masjid. Saya pon siap-siap packing balik kain baju sebab nak bergerak balik ke Melaka. Once hubby sampai je saya cerita apa yang berlaku terus hubby angkat beg semua naik keta dan gerak terus balik Melaka.

Tapi sempat la jugak bermaaf-maafan dengan keluarga mertua sebelum gerak. Oleh sebab highway memang clear [1 Syawal kan] so sejam lebih je hubby drive dari Banting ke Melaka. Bila sampai Alhamdulillah saya sempat tengok wajah arwah Pakcik untuk kali terakhir. Sebelum dikafankan. Perasaan tak tau nak cerita bagaimana. Tapi saya gembira arwah pakcik pergi dengan aman dan tenang.. segala urusan dipermudahkan.. dan ramai yang melawat jenazah. Arwah ditemui dalam bilik air pagi tu dan segala urusan pengebumian selesesai menjelang Zohor.

Peristiwa tu betul-betul buat saya sedar. Malam tu pakcik masih bersembang.. bergelak ketawa.. sambil masak juadah raya. Bagi makcik saya pula.. sebelum tidur pakcik masih ada di sebelah menemankan tidur.. tapi menjelang pagi beliau telah pergi untuk selama-lamanya. Tiada tanda-tanda sakit atau apa. Kematiannya diklafikasikan sebagai mati mengejut. 

Ajal maut di tangan tuhan. Memang kita tak tau bila ajal kita atau orang-orang yang kita sayang di sekeliling kita. Yang kita mampu cuma berbuat baiklah sesama kita selagi masih bernyawa dan selagi orang yang kita sayang masih ada. Kelak kita tidak terkilan apa-apa bila mereka sudah tiada kerana kita tau kita telah buat dan berikan yang terbaik semasa mereka masih ada.


Mohon sedekahkan Al-Fatihah kepada Arwah Pakcik saya - Mohd Saufee Abdullah dan doakan semoga beliau ditempatkan di kalangan golongan orang yang beriman dan beramal soleh. Era sayang pakcik.  

Cerita raya lain saya akan sambung dalam N3 seterusnya. Need to take 5.. So cukup takat nih. Nanti free saya update lagi.. XoXo =)



No comments: