17 July 2017

♥ Rumah Peranginan Persekutuan (RPP)

Sepanjang dua belas (12) tahun saya menjadi penjawat awam.. alhamdulillah pelbagai kemudahan yang telah saya terima. Selain daripada kemudahan perubatan.. pelbagai jenis cuti dan lain-lain lagi.. salah satu kemudahan yang saya gunakan sepenuhnya adalah kemudahan bercuti di Rumah Peranginan Persekutuan (RPP).

Alhamdulillah sememangnya harga sewaan di RPP ini amat berbaloi dan murah dari harga pasaran. Malah kemudahannya setanding dengan hotel biasa. Malah kebanyakan RPP juga sememangnya diselia oleh pihak hotel dan kita boleh menggunakan segala kemudahan hotel tersebut contohnya RPP Port Dickson dan RPP Pulau Langkawi. Malah lokasinya terletak di beberapa tempat strategik di seluruh Malaysia yang menjadi tumpuan pelancong.

RPP Persekutuan terbahagi kepada dua (2) jenis iaitu Premier dan Eksekutif. Premier adalah untuk Penjawat Awam yang terdiri dari Kumpulan Pengurusan & Profesional Gred 48 serta Jusa ke atas manakala Eksekutif adalah untuk Penjawat Awam Perkhidmatan Persekutuan, Perkhidmatan Negeri, Perkhidmatan Badan Berkanun, dan Pesara yang memiliki Kad Pesara Kerajaan Malaysia. 

Namun teerdapat limitasi untuk Perkhidmatan Badan Berkanun di mana kakitangan ini hanya boleh membuat tempahan tujuh (7) hari awal dari tarikh menginap yang diinginkan. Dalam erti kata lain peluang tempahan dibuka dahulu kepada tiga (3) kumpulan yang lain sebelum dibuka kepada mereka. So memang ikut nasib sebab as well known RPP ni amat mudah penuh.  

Untuk RPP Premier boleh dapatkan info di sini sebab gred jawatan saya ni hanya boleh tempah RPP Eksekutif hehehe~

RPP Eksekutif ni terletak di tujuh (7) lokasi iaitu :


RPP Bukit Fraser,
Jalan Girdle
49000 Bukit Fraser, Pahang

Harga adalah dari RM50 hingga RM250 semalam


RPP Cameron Highlands
Tanah Rata
39000 Cameron Highlands, Pahang

Harga adalah dari RM50 hingga RM150


RPP Pulau Langkawi (Federal Villa),
Lot 612, Mukm Kedawang, Pantai Tengah,
70000 Pulau Langkawi, Kedah Darul Aman




RPP Pulau Langkawi adalah salah satu RPP yang diswastakan. Lengkap dengan kemudahan kolam renang. Harga dari RM80 ke RM180 semalam.


RPP Morib
KM 57, Jalan Morib
42700 Banting, Selangor Darul Ehsan

Harga dari RM80 hingga RM100 semalam


RPP Pulau Pinang
No.9 Jalan D.S. Ramanathan (Jalan Scott)
710350 Pulau Pinang

Harga dari RM100 hingga RM200 semalam



RPP Tasik Kenyir
Pulau Sah Besar, Tasik Kenyir
21700 Hulu Terengganu, Terengganu Darul Iman

Harga dari RM80 hingga RM100 semalam


RPP Port Dickson (Putri Beach Resort)
KM18, Jalan Pantai
71050 Port Dickson, Negeri Sembilan

RPP Port Dickson adalah sebuah lagi RPP yang diswastakan juga lengkap dengan kemudahan kolam renang. Dan ini adalah tempat wajib untuk bawa family saya bercuti hehe~ Sebab dekat dengan Lembah Klang. Harga bilik dari RM90 hingga RM200.


Setakat ni saya pernah tempah RPP Port Dickson sahaja. Sekurang-kurangnya sekali setahun. Saya pernah duduk di Bilik Studio Room, Bilik Single Room dan selalunya saya ambil Bilik 3 Bilik sebab bawa keluarga besar saya bersama.

Alhamdulillah memang puas hati sebab pantainya masih bersih dan jauh dari pembangunan tepi pantai. Lokasi juga berdekatan dengan Telok Kemang so pepetang tu boleh la g jenjalan makan laksa dan coconut shake kat sana.

Yang terbaru saya akan bercuti di sini bersama-sama keluarga besar saya pada bulan Oktober 2017 nanti sempena October's Birthday. Family saya ramai lahir bulan 10 termasuklah anak perempuan saya. So kami sambut ramai-ramai di PD nanti.

Nak tau cara untuk menempah RPP ni? Nantikan N3 saya selepas ni ya. Saya terangkan step by step untuk menempah dan juga saya akan share tips juga dengan anda bagaimana nak dapatkan tarikh yang anda inginkan. As usual RPP ni amatlah cepat penuhnya. So kena la pandai pilih tarikh. Bergantung nasib dan rezeki pon ya juga.

So cukup takat nih. Nanti free saya update lagi.. XoXo =)


No comments: